Linki i PDF-y w ofertach. Dlaczego to zły pomysł?

Redagujesz opis jednej z ofert w Booking Engine. Oferta, dajmy na to, wielkanocna, koncentruje się na specjałach świątecznego stołu. Skoro menu masz gotowe w pliku PDF -  po co dublować treści, przecież lepiej załączyć plik do oferty. Ale czy na pewno? Łatwiej - pewnie trochę tak. Lepiej - niekoniecznie

Albo inny scenariusz. Oferta majówkowa, a w niej do wyboru wiele dodatkowo płatnych atrakcji. Ich cennik stworzyłeś już wcześniej i umieściłeś na witrynie WWW. I znów - tworząc ofertę w Booking Engine chcesz po prostu zalinkować do witryny, żeby nie dublować treści. Dlaczego to zły pomysł i co robić w takich sytuacjach?

  • PDF-y

Teraz zmieńmy perspektywę. Jak to wygląda od strony gościa? Zaczynasz szukać pomysłu na pobyt, przeglądasz w tym celu oferty kilku różnych hoteli. W końcu lądujesz na stronie hotelu X, włączasz tam Booking Engine, a w nim widzisz obiecującą ofertę. Czytasz opis, ale ważna jego część znajduje się w pliku PDF. 

Nie jesteś zachwycony, bo przecież już czytasz ofertę i dlaczego miałbyś szukać dodatkowych informacji gdzieś indziej, ale dobrze: klikasz “pobierz”.

Czekasz kilka sekund, w zależności od szybkości połączenia. Jeśli się spieszysz (a kto się w dzisiejszych czasach nie spieszy?), Twoje początkowe zdziwienie przeradza się w lekką irytację. Część osób w tej sytuacji raczej zrezygnuje: “u konkurencji było łatwiej”. Załóżmy jednak, że dotrwałeś do końca.

Plik już pobrany, ale czy masz aplikację do czytania PDF-ów? Nie wszyscy mają, ale znów - załóżmy że Ty akurat tak. W każdym razie jesteś w coraz mniejszym gronie najwytrwalszych, którzy dotarli do tego etapu. Inni porzucili szukanie na dzisiaj lub wrócili do ofert konkurencji.

Problem nie jest jeszcze taki duży, jeśli używasz akurat desktopa. PDF się otwiera, przeglądasz go w miarę wygodnie, chociaż przewija się trochę wolno i nie działa szukanie w tekście. Oby tekst był czytelnie sformatowany, a dokument był przygotowany w orientacji pionowej, bo inaczej tekst będziesz czytać odwracając głowę o 90 stopni w bok. 

Załóżmy, że przeczytałeś ofertę i chcesz wrócić do Booking Enginu, raz jeszcze sprawdzić ceny i terminy, a może też zarezerwować. . Co teraz? “Gdzie ja jestem?” Gdzie jest ten przycisk “rezerwuj”, który widziałeś przed chwilą? Przycisk “Wstecz” nie działa, bo PDF otworzył się w nowej karcie. A gdzie jest ta właściwa karta? 

Załóżmy jednak, że używasz akurat urządzenia mobilnego (a robi tak ok. 50% użytkowników odwiedzających nasz Booking Engine). PDF się wczytuje, ale aplikacja dopasowuje go do wielkości ekranu - widzisz rzędy zapisanych maczkiem wierszy, zupełnie nie do odczytania. Wykonujesz gest “szczypania”, żeby powiększyć tekst. Teraz z kolei wiersze nie mieszczą się na ekranie i musisz co chwilę przesuwać dokument to w lewo, to w prawo. Tak się nie da nic przeczytać. Poza tym, gdzie są teraz ceny i przycisk “Rezerwuj”?.

To nie jest przypadek, że sieć WWW to dokumenty stworzone w języku HTML, a nie zestaw dokumentów PDF, DOC czy XLS. HTML jest szybki, lekki, dostosowuje się do szerokości ekranu. PDF-y stworzono do zupełnie innych zadań.

  • Linki

Tutaj scenariusz jest trochę podobny. Zapraszasz gościa na stronę oferty, gościsz go, ale na któreś kolejne jego pytanie odpowiadasz “tego Panu nie powiem, proszę pójść do kolegi i zapytać”. Gość już był Twój, już był na ścieżce do rezerwacji, ale sam odesłałeś go gdzieś w bok. Czy wróci do rezerwacji? Niektórzy tak, niektórzy nie. 

  • Jak to zrobić lepiej?

Odpowiedzią jest funkcja “Informacje dodatkowe” w ofertach. Funkcja przyda się zawsze wtedy, gdy w tekście oferty chcesz zawrzeć jakieś dodatkowe, szczegółowe informacje, które trudno umieszczać w głównym opisie by nie stał się on zbyt długi. Może chodzić np. o menu, szczegółowy program pobytu rozpisany godzina po godzinie, szczególne warunki rezerwacji, cennik dodatkowych atrakcji i wiele innych.

Goście zobaczą te dodatkowe informacje w przyjaznej, łatwo dostępnej formie bezpośrednio na stronie oferty. Jednocześnie dodatkowy tekst nie przytłoczy ich swoją długością. Oto przykładowe “Dodatkowe informacje”, umieszczone pod głównym opisem oferty, w rozwijanych sekcjach:

Tutaj z kolei przeczytasz gdzie i jak możesz wprowadzić “Informacje dodatkowe.