Kulisy powstawania strony BUKOVINA Terma Hotel SPA

Strona polskiego hotelu BUKOVINA Terma Hotel SPA została nagrodzona w międzynarodowym konkursie Interactive Awards Competition. O szczegóły realizacji tej witryny zapytaliśmy Krzysztofa Kramarza, Dyrektora Marketingu w BUKOVINA Terma Hotel SPA, oraz Waldemara Antonowicza – Dyrektora ds. Rozwoju w PROFITROOM, firmie odpowiadającej za budowę strony. W najnowszym magazynie dla menadżerów hoteli BiznesHotel 2(3)/2014 ukazał się niniejszy wywiad redaktora naczelnego Macieja Podgórskiego.

Maciej Podgórski: – Gratuluję wygranej w IAC Awards. Zanim zapytamy o szczegóły realizacji, proszę powiedzieć, dlaczego startowali Państwo w tym międzynarodowym konkursie?

Waldemar Antonowicz: – Dziękuję. Chcieliśmy się porównać ze światowymi liderami, więc potrzebowaliśmy realizacji, która wyróżniać się będzie na tle zagranicznych stron WWW. BUKOVINA Terma Hotel SPA to świetna inspiracja, pracują tam ludzie z wizją i pasją, o otwartych umysłach, którzy nie bali się niekonwencjonalnych rozwiązań, więc idealnie nam się współpracowało nad tym innowacyjnym projektem.

– Strona jest faktycznie nietypowa. Panie Krzysztofie: to prawda, że nie mieliście obaw o efekt końcowy?

Krzysztof Kramarz: – Zawsze są takie obawy, ale urok stron internetowych jest taki, że wszystko można zbadać, zmierzyć i poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba. Podobnie jak BUKOVINĘ, PROFITROOM tworzą prawdziwi pasjonaci, więc wiedzieliśmy, że ten projekt się uda i nie mogliśmy im nie zaufać. Nasza nowa strona naprawdę dobrze prezentuje hotel BUKOVINA i technicznie działa super. Nigdzie nie widzieliśmy innych, równie dobrych stron, więc mieliśmy nadzieję na wygraną. Jest to również dobra okazja, by zaprezentować BUKOVINĘ nowym odbiorcom.

– Jakie były wasze oczekiwania i wytyczne względem nowej witryny internetowej?

KK: – BUKOVINA Terma Hotel SPA to unikalny obiekt w skali kraju, prezentujący nieszablonowe podejście do obsługi gości, chcieliśmy więc stworzyć witrynę, która odpowiada naszej randze. Na stronie chcieliśmy pokazać wyjątkowy luksus wypoczynku w BUKOVINIE, ale także domową i nieskrępowaną atmosferę, która u nas panuje. Zależało nam także, aby jak największą część sprzedaży przepuścić właśnie przez naszą stronę internetową, więc skupiliśmy się również na aspekcie rezerwacji online. Z PROFITROOM współpracujemy od samego początku istnienia kompleksu, dlatego też lwią część koncepcji zostawiliśmy po ich stronie.

WA: – Poza celami postawionym przez zespół z BUKOVINY, chcieliśmy przygotować stronę prezentującą nową jakość w sieci. Chcieliśmy wytyczyć nowy poziom, jeśli chodzi o technologię, specjalnie na jej potrzeby przygotowaliśmy m.in. nowe rozwiązania rezerwacyjne. Jednak naszym celem było także opracowanie niezwykle efektownej wizualnie i łatwej w nawigacji witryny.

– Czy w takim razie mogą Panowie zdradzić, jak przebiegały prace?

KK: – Zaczęliśmy od spotkań z wykonawcami u nas na miejscu, w Bukowinie Tatrzańskiej, wielu rozmów, burz mózgów i analiz wykonanych przez ekipę PROFITROOM. Potem wszystko potoczyło się bardzo szybko, już pierwszy projekt przedstawiony przez grafików nam się podobał. Ja co prawda chciałem więcej rzeczy pokazać w formie pełnoekranowego video, jednak programiści zalecali rozsądne obchodzenie się z tym medium. Dość szybko osiągnęliśmy kompromis w tej kwestii.

WA: – Dokładnie tak. Wyzwaniami były nie tylko wydajność i szybkość działania serwisu. Musieliśmy pamiętać też, że to jest strona internetowa, a nie tylko pasywny film. Strona z założenia musi być interaktywna, zachęcać do aktywnego zapoznawania się z ofertą hotelu. My również chcieliśmy stworzyć stronę, którą się bardziej ogląda niż czyta – zostawiliśmy więc krótkie zajawki tekstowe, niezbędne także do pozycjonowania organicznego, a video wstawiliśmy w tło wszystkich głównych sekcji. Oprócz technologii wykonania strony, równie ważna była wysoka jakość materiałów źródłowych i całościowa koncepcja. Uzgodniliśmy z działem marketingu BUKOVINY, że nasza videostrona będzie opowiadać pewną historię. Historię pary, która przyjeżdża do hotelu i korzysta ze wszystkich jego udogodnień. Tutaj zwróciłbym uwagę, że video w tle jest celowo pozbawione dźwięku – by nie przestraszyć klientów, którzy rezerwują swój urlop, będąc w pracy (śmiech).

KK: – To fakt, najwięcej rezerwacji mamy na początku tygodnia, w godzinach porannych. Akurat wtedy recepcja ma sporo pracy z wymeldowaniem gości, więc tym ważniejsza jest strona internetowa, gdzie nasi przyszli goście mogą złożyć rezerwację.

– Napotkaliście na jakieś szczególne trudności podczas prac nad budową strony?

WA: – Największym wyzwaniem była ogromna liczba różnych wydarzeń i promocji, które równocześnie odbywają się w kompleksie BUKOVINA. Chcieliśmy stworzyć superprostą, przejrzystą i sprzedażową witrynę, tymczasem dostawaliśmy jeszcze więcej i więcej multimediów do upchnięcia na stronie głównej. I tak zrodziła się koncepcja układu kafelkowego strony głównej, gdzie publikujemy najważniejsze w danym momencie informacje. Taki układ pozwala także na dostosowanie treści do wielkości ekranu do dowolnych komputerów, laptopów czy tabletów, czyli tzw. responsywność.

KK: – Faktycznie strona główna w takim układzie rozwiązała nasz odwieczny problem z reklamami typu popup, które zajmowały cały obszar witryny, tworząc ją bardzo mało czytelną.

– Czy oprócz responsywnego układu kafelkowego zastosowaliście jakieś inne techniczne rozwiązania interfejsu użytkownika?

WA: – Układ kafelkowy witryny BUKOVINY wzbudził sporo zainteresowania w branży i doczekał się pozytywnych komentarzy ekspertów marketingowych. Zastosowaliśmy także dedykowaną stronę na małe urządzenia jak np. smartfony. Budując nową stronę, opieraliśmy się na faktach i analizie starej strony internetowej oraz wprowadziliśmy szereg innowacji z zakresu rezerwacji online. Według mnie najważniejszy jest więc moduł prezentacji ofert specjalnych w formie tzw. landing pages, który pozwala na dobrą ekspozycję oferty i jej łatwą rezerwację. Dziś prawie każda osoba odwiedzająca stronę hotelu BUKOVINA klika na zakładkę „Ceny i pakiety”, a stąd już tylko krok do rezerwacji. Moduł wyświetla dane bezpośrednio z systemu rezerwacji UPPER Booking Engine – takie rozwiązanie oszczędza czas i pieniądze hotelu i do tego jest niezwykle skuteczne.

KK: – Muszę przyznać, że moduł ten zrewolucjonizował naszą procedurę opracowywania ofert. Praktycznie wszystko możemy stworzyć samodzielnie, bez konieczności zamawiania i poprawiania stron ofertowych. Teraz najpierw tworzymy oferty w systemie rezerwacyjnym, gdzie automatycznie kalkulowane są wszystkie składowe wyceny i rabaty. Dopiero na podstawie strony internetowej tworzymy ulotki oraz wytyczne dla działu sprzedaży telefonicznej. W ten sposób zachowujemy spójność wszystkich ofert naszego hotelu.

– A jakie są efekty nowej strony?

KK: – Notujemy systematyczny wzrost sprzedaży globalnie, natomiast szczególnie duży właśnie przez naszą stronę internetową. Od uruchomienia witryny minęło już trochę czasu i ciągle współpracujemy na tym polu. Nasze uwagi są na bieżąco wdrażane w życie, więc mam nadzieję, że będzie jeszcze lepiej.

WA: – Faktycznie moduły sprzedażowe na stronie sprawdziły się znakomicie. Feedback z hotelu jest szczególnie cenny, więc optymalizacji nigdy nie ma końca. Pojawił się np. problem z ofertą ferii zimowych, gdy hotel oscylował blisko pełnego obłożenia. Tylko pojedyncze daty były wolne, więc zmodyfikowaliśmy stronę tak, by skutecznie sprzedawała także w tych ekstremalnych warunkach. Współczesne witryny hoteli to nie tylko strony wizerunkowe, lecz prawdziwe maszyny do rezerwacji, które pod względem zaawansowania technologicznego wyprzedzają sklepy internetowe. Ale podobnie jak sklepy internetowe należy je optymalizować pod kątem konwersji sprzedaży.

– Strona hotelu to nie jedyna strona kompleksu BUKOVINA. Dlaczego nie zrobiliście jednej zbiorczej witryny?

KK: – BUKOVINA to nie tylko hotel, lecz również największy w Polsce kompleks z basenami wypełnionymi wodą termalną, który jest olbrzymią częścią naszego biznesu, więc wymagał dedykowanej strony z ofertą. Podobnie nasze SPA zaczyna już funkcjonować jako wiodące Day SPA na Podhalu i także dla niego stworzyliśmy odrębną witrynę. By spiąć całość pod jedną marką, przygotowaliśmy jeszcze jedną stronę zbiorczą – wszystkie utrzymane w spójnej koncepcji.

WA: – Panie Krzysztofie, musimy wspomnieć jeszcze o sklepie internetowym, systemie rezerwacji biletów na termy on-line, portalach regionalnych... Długo by wymieniać... Ludzie z BUKOVINY mają miliony pomysłów, więc tych realizacji jest równie wiele.

– Panie Krzysztofie, na zakończenie zapytamy: jakie wskazówki dałby Pan innym hotelom?

KK: – Według nas niezmiernie ważne jest zidentyfikowanie kluczowych czynników sukcesu swojej marki i ich konsekwentne podkreślanie we wszystkich mediach. No i zasięg działań musi być odpowiednio duży, adekwatnie duży do celów marketingowych i sprzedażowych. W przeciwnym razie jako hotelarze zdani byli byśmy tylko na pośredników.

– Dziękuję za wywiad i życzę sukcesów z kolejnymi przedsięwzięciami.
Efekty prac można zobaczyć pod adresem: hotelbukovina.pl