Internet of (Every)Things wkracza do mainstreamu

Technologiczny świat staje się coraz bardziej zintegrowany. Jeszcze niedawno problemem było połączenie poszczególnych systemów informatycznych w hotelu. Teraz informacjami wymieniają się nawet pojedyncze urządzenia (things) podłączone do sieci. Skalę zjawiska pokazuje raport Gartner, który na 2016 rok zapowiada 5,5 mln nowych “rzeczy” podłączanych do sieci każdego dnia.

W 2015 roku byliśmy świadkami przełomu w adopcji idei smart hotelu (opartej w ogromnej mierze na IoT). Wcześniej obserwowaliśmy różne próby wdrożeń elektronicznych konsjerży, systemów inteligentnych pokoi czy interaktywnej TV hotelowej. Jednak dopiero ubiegły rok przyniósł przełom w postaci wprowadzenia tych technologii na szerszą skalę przez największe sieci hotelowe.
 
I tak, w Hiltonie zameldujesz się za pośrednictwem aplikacji mobilnej, wybierzesz w niej też ulubiony numer pokoju, a po przybyciu otworzysz go (i inne pomieszczenia) bez karty - Twoim smartfonem. W Starwoodzie otworzysz drzwi do pokoju za pomocą Apple Watch, a w samym pokoju skorzystasz z inteligentnej telewizji oraz lustra, które nie tylko wyświetli najświeższe wiadomości i pogodę, ale również połączy się z twoim smartfonem, by prezentować nowości z twojego Twittera. W obiektcie sieci Starwood w Silicon Valley skorzystasz nawet z usług robota, który przejął część obowiązków room service. 

Tego typu innowacje to zdecydowany ukłon w stronę pokolenia Millenialsów, które nie tylko chętniej i szybciej adoptuje nowinki technologiczne ale i oczekuje bardziej spersonalizowanego pobytu. W 2016 roku możemy się spodziewać dalszego rozszerzania tego trendu, również w mniejszych sieciach hotelowych i obiektach indywidualnych.

Obecne zastosowania IoT to tylko wierzchołek góry lodowej. Jako Profitroom widzimy wielki potencjał tej technologii w marketingu hoteli. Szczególnie jeśli pojęcie Internet of Things rozszerzyć z samych urządzeń także na ludzi, procesy i dane (Internet of Everything).

Hotelarz powinien dobrze znać swoich gości, ich potrzeby i sposób w jaki korzystają z usług hotelu. Tutaj idea smart hotelu oferuje zupełnie nową kategorię rozwiązań dzięki sensoryce i połączeniu ze smart-urządzeniami gości. Hotelarz może zmierzyć i analizować dane z ruchu i sposobu wykorzystania usług wewnątrz obiektu. Szczególnie istotne są technologie Beacon oraz stale rosnące możliwości i znaczenie poczciwego już WiFi.

Budowanie w czasie rzeczywistym dynamicznej oferty na podstawie zachowania i lokalizacji gościa wewnątrz naszego obiektu? To już rzeczywistość. 

IoT w najbliższej przyszłości będzie niezastąpionym źródłem danych, które w połączeniu z trendem analizy Big Data i Marketing Automation zdecydowanie przełoży się na poprawę jakości usług, wzrost sprzedaży i rentowności hoteli. Zestawienie danych gościa sprzed przyjazdu, w trakcie jego pobytu oraz po pobycie (w połączeniu z innymi narzędziami analitycznymi), to nowy oręż w rękach hotelarzy. Należy się w tym temacie szybko zorientować i zastanowić jak małymi krokami wdrażać te nowinki technologiczne, które szybko znajdą realne zastosowanie w działaniach obiektu.

Autor: Waldemar Antonowicz, R&D Director

Zachęcamy do sprawdzenia pełnego raportu Hotel Sales & Marketing Trends 2016: