Hotel w Internecie – podsumowanie roku 2013

I znów 12 miesięcy minęło bardzo szybko. Jeszcze na początku tego roku staraliśmy się przewidzieć kierunek zmian, w którym będzie zdążać branża hotelarska. Jak się okazuje – wiele z naszych predykcji sprawdziło się w 100%. Zapraszamy na wycieczkę po najważniejszych wydarzeniach mijającego roku.

Ale zanim zagłębimy się w lekturę podsumowania, warto cofnąć się w czasie do 9 stycznia 2013 i przeczytać ówczesne predykcje.

Urządzenia mobilne na topie

Mijający rok wystartował bardzo dynamicznie. W ciągu 12 miesięcy znacząco wzrosła liczba urządzeń mobilnych na rynku, a co za tym idzie – także liczba mobilnych rezerwacji, przez które rozumiemy te dokonywane za pomocą smartfonów i tabletów. Jak pokazują statystyki – w porównaniu do roku 2012 – wzrost wyniósł 80%.

Obecnie aż 12 % wszystkich rezerwacji, dokonywanych na stronach obiektów hotelowych stanowią te pochodzące właśnie z urządzeń mobilnych. Za takim stanem rzeczy przemawia w dużej mierze pośpiech, jaki towarzyszy codziennemu załatwianiu spraw – także planowaniu urlopu, czy podróży służbowej. Goście rezerwują miejsca noclegowe podczas przerwy na kawę lub nawet będąc już w drodze do miejsca docelowego. A wszystko oczywiście za pomocą urządzeń mobilnych.

Rys. Wzrost liczby rezerwacji mobilnych na podstawie przykładowego hotelu.

Technologiczne wsparcie urządzeń mobilnych

Zwrot rezerwacji w stronę tych dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych musiał zaowocować dostosowaniem stron internetowych hoteli do możliwości wyświetlania ich na smartfonach i tabletach. Dodatkowo, należy wspomnieć o podpinaniu pod witryny hoteli uproszczonych paneli rezerwacyjnych systemu UPPER Booking Engine.

Dla użytkowników oznacza to tyle, że teraz zarówno zakup miejsc noclegowych przez komputer stacjonarny, jak i przez smartfona jest tak samo prosty i szybki. Wiele projektów wykonanych przez ekspertów PROFITROOM zostało wzbogaconych o układ responsywny, dzięki czemu zarówno użytkownicy małych, jak i dużych ekranów mogą przeglądać strony w tak samo dobrej jakości.

Rys. Przykład strony z układem responsywnym oraz wersją mobilną

Konwersja hasłem 2013

Rok 2013 oznaczał istny wysyp portali rezerwacyjnych, zakupów grupowych oraz stron inspiracyjnych. Ich promocji często towarzyszyły duże kampanie marketingowe. W szumie informacyjnym próbowały się wybić także bezpośrednio same hotele. Wzrost konkurencji o uwagę gościa pomiędzy wszystkimi reklamodawcami zwiększał koszt dotarcia do niego i wymusił konieczność zwiększenia konwersji z pozyskanego ruchu. Dziś użytkownicy odwiedzają więcej stron internetowych niż kiedykolwiek zanim podejmą ostateczne decyzje zakupowe, a gdy już ją podejmą muszą mieć pod ręką szybką i sprawną maszynę rezerwacyjną. W ciągu minionego roku znacząco ulepszyliśmy system rezerwacyjny UPPER Booking Engine i zaprezentowaliśmy go w dwóch odsłonach: wersji PRO 4.0 dla hoteli wypoczynkowych takich jak np. Kormoran Wellness Medical Spa oraz CITY 4.0 dla hoteli miejskich jak Hotele HP Park. W konwersji kluczowa jest jednak dobra oferta, którą zarządzają sami hotelarze. Dlatego przez cały rok prowadziliśmy bezpłatne szkolenia i konsultacje. Stworzyliśmy nawet cały dział zajmujący się optymalizacją sprzedaży przez system UPPER Booking Engine, w którym doświadczeni eksperci doradzają hotelarzom jak budować oferty dla wybranych grup klientów jak rodziny z dziećmi czy oferty sezonowe np. jesienne lub świąteczne. Większość nowoczesnych stron stworzonych przez PROFITROOM w 2013 wyposażona została już we wbudowane, dedykowane podstrony ofertowe tzw. landing pages, które lepiej prezentują kluczowe korzyści tychże ofert. Jak obrazują statystyki, opakowanie w ten sposób kluczowych ofert, znacząco podnosi sprzedaż, szczególnie jeśli hotel prowadzi kampanie, gdzie ruch jest kierowany na konkretną ofertę (np. kampanie sezonowe AdWords w wyszukiarkach, kampanie banerowe czy remarketing). PROFITROOM stworzył w przeciągu ostatnich 12 miesięcy kilkadziesiąt nowych stron i landing pages. Takie działania w znaczący sposób wpłynęły na wzrost konwersji w promowanych hotelach.

Rys. Fragment przykładowego landing page’a

Nowoczesna dystrybucja online i integracja systemów

Dynamiczne zarządzanie stawkami stało się faktem. W minionym roku nastąpiło gwałtowne przyspieszenie w sprzedaży przez portale rezerwacyjne, gdzie głównym kryterium porównania jest cena. O wzroście znaczenia tych portali świadczą gigantyczne wzrosty wartości akcji Priceline o 78% (właściciel Booking.com), Orbitz o 150% czy chińskiego OTA CTrip o 116%. W ślad za wzrostem znaczenia sprzedaży przez OTA nastąpił także wzrost popularności systemów typu channel manager dzięki którym zarządzanie cenami i dostępnością w czasie rzeczywistym stało się łatwiejsze i szybkie. Cała branża zaczyna się profesjonalizować i standaryzować. Praktycznie wszystkie portale przeszły w 2013 roku na standard wymiany danych XML  co znacząco zwiększyło niezawodność działania naszego channel managera UPPER CRS. W ten sposób zacieśniliśmy m.in. współpracę z HRS, i zapewniliśmy hotelarzom bezproblemową aktualizację cen i allotmentu wszystkich dostępnych w extranecie HRS pozycji. Dziś już nie tylko nie ukrywa się cen lecz wręcz kładzie nacisk na ich dynamiczne eksponowanie przede wszystkim na własnych stronach internetowych hoteli. Ziściły się przepowiednie związane z postępującą automatyzacją – dziś praktycznie wszystkie PMS'y potrafią się komunikować z zewnętrznymi systemami rezerwacji.

Jesteśmy inspirowani i sami też inspirujemy

Nie pomyliliśmy się także w sprawie nowych technologii budownia stron internetowych hoteli czyli HTML5 i CSS3 – technologii o które oparliśmy większość realizacji w 2013 roku. Po świeże pomysły sięgaliśmy często dosyć daleko, bo aż za Ocean. Jednym z nich było i jest czerpanie z Modern UI, czyli interfejsu znanego m.in. z Windows 8, opartego na kaflach. Dzięki temu, że cechuje go tzw. flat design czyli uproszczony wygląd elementów graficznych, pozbawionych np. gradientów i zaokrągleń, Modern UI idealnie pasuje do specyfiki urządzeń mobilnych. Duże i wyraźne kafelki oddzielone od siebie przejrzystą “siatką”, ułatwiają przede wszystkim korzystanie z przycisków na ekranach dotykowych. Warto przy tym zauważyć, że Modern UI nawiązuje swoim wyglądem do korzeni designu, czyli typografii, oferując użytkownikom efektowne i różnorodne, a przy tym – bardzo czytelne rozwiązania. To także idealny punkt wyjścia dla tworzenia wspomnianych już wersji stron w układzie responsywnym.

Źródło: www.infragistics.com

To, co niewątpliwie można uznać za nowość wprowadzoną w ciągu ostatnich 12 miesięcy to także bardzo mocne skupienie się na poprawie tzw. user eXperience. Krótkie teksty na rzecz większej roli zdjęć to zdecydowany krok w stronę użytkowników. Nierzadko statyczny design został wzbogacony efektownymi animacjami oraz filmami video. W kilku najnowszych stronach uzyskaliśmy ciekawy efekt dzięki zastosowaniu układu story telling, opartego na przewijaniu strony w dół. Wykorzystanie technologii AJAX poprawiło kwestie dynamicznego doładowywania treści, dzięki czemu strony polskich hoteli mogą być wzorem do naśladowania dla zagranicznej konkurencji. Nowoczesne witryny bardzo mocno nastawione są na polepszenie tzw. user eXperience. Strony w układzie full screen pozwalają poprawić odbiór wizualny witryn, dzięki pełnoekranowym zdjęciom. Zazwyczaj użytkownik ma możliwość oglądania ich w tle strony dzięki wyłączanej warstwie tekstowej. Dwa z naszych projektów (Hotel BUKOVINA oraz Hotel Haffner) zaprezentowaliśmy na blogu w postaci filmów video, gdzie o najnowszych technologiach zastosowanych w designie stron opowiadał Dyrektor ds. Rozwoju PROFITROOM, Waldemar Antonowicz. (BUKOVINA Termy Hotel Spa, Hotel Haffner)

Nic o nas bez… mediów społecznościowych

Jeszcze na początku roku, hotelarze z dużym dystansem podchodzili do zakładania kont w mediach społecznościowych. Teraz jednak każdy szanujący się obiekt posiada profil na choćby jednym z nich. Obok serwisu Facebook, który jest wciąż najbardziej popularnym medium społecznościowym w Polsce, coraz większą popularność zdobywa także Google+, oferujące możliwość zakładania stron internetowych dotyczących prowadzonej działalności. Warto zauważyć, że już wkrótce posiadanie konta na Google będzie miało znaczny wpływ na SEO, a tym samym – widoczność w wynikach  wyszukiwania. Hotelarze odkryli, że media społecznościowe to nie tylko doskonały nośnik informacji, ale też samonapędzające się narzędzie reklamy, mogące przynosić znaczne zyski przy minimalnych nakładach finansowych. Dobrze skonfigurowane konto, przyciągające uwagę użytkowników stanowi tani i skuteczny wabik na potencjalnych gości, np. dzięki konkursom, w których nagrodami są pobyty w danym obiekcie. To także doskonały sposób, by pokazać gościom tę nieco mniej oficjalną część hotelowego życia – udział w akcjach charytatywnych, wspieranie lokalnych inicjatyw, prezentację niedostępnych zazwyczaj dla gości zakamarków hotelu. Na pewno warto dalej podążać w tę stronę, bo goście lubią czuć, że to hotel zabiega o nich, a nie oni o uwagę hotelu.

Źródło: http://onlineincometeacher.com/socialmedia/google-plus-SEO/

Krótko i na temat – webwriting

Nowa technologia stron internetowych i układy graficzne opierające się na dużych fotografiach zmieniły sposób przekazywania treści na stronach internetowych. Dziś, kiedy użytkownicy Sieci nie mają czasu na czytanie długich artykułów, to zdjęcia zastępują wiele słów. Jednak Google, choć coraz inteligentniejszy, wciąż bazuje właśnie na słowie, a nie na obrazie. Rok 2013 przyniósł więc też realizację prognoz dotyczących wzrostu znaczenia webwritingu. Nowoczesny copywriting to przede wszystkim krótkie, ale chwytliwe teksty nasycone frazami kluczowymi, łatwymi do wyłapania wzrokiem w gąszczu innych informacji. Najlepiej o zapotrzebowaniu na webwriting świadczy duża liczba nowych tekstów, nasyconych frazami kluczowymi, jakie stworzyliśmy w mijającym roku. O ogromnym potencjale SEO pisaliśmy w jednym z naszych artykułów. Optymalizacja stron, z którą związany jest nowoczesny copywriting jest ważna z jeszcze jednego powodu – tekst umiejętnie nasycony frazami to tekst bardziej odporny na gwałtowne zmiany pozycji w wynikach wyszukiwania, a tych nie zabrakło w ciągu ostatniego roku.

Nadążyć za Google

Nie bez echa w ciągu mijającego roku przeszły zmiany algorytmów Google. Sporo zamieszania zrobił zwłaszcza wrześniowy update, który spowodował, że wiele wysoko pozycjonowanych obiektów znalazło się nagle daleko poza “top 10”, podczas gdy inne wróciły z niebytu na sam szczyt wyników wyszukiwania. Należy jednak pamiętać o tym, że takie działania to niemalże codzienność. Dla przykładu warto podać choćby styczniową zmianę algortmu, która nie otrzymała swojej nazwy, a tym samym nie została uznana za zbyt dużą. To najlepiej obrazuje, jak ważne jest stałe pozycjonowanie i zrozumienie, jakich błędów nie powinno się popełniać przy zarządzaniu widocznością strony w Internecie – w szczególności w branży hotelarskiej. Pozycjonowanie to ciągle jeden z najprostszych i jednocześnie najtańszych sposobów na marketing w sieci. Warto pamiętać, że wciąż dobrze jest powierzać optymalizację stron fachowcom, którzy nawet w przypadku tak dużych zawirowań jak te wrześniowe będą w stanie przywrócić im wysoką pozycję.

Źródło: fotolia.pl

Polska w oczach gości z zagranicy

Branża hotelarska skorzystała na pewno na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Jak wynika ze statystyk ponad 16% wejść do systemów rezerwacyjnych obiektów noclegowych z tego okresu pochodzi z zagranicznych komputerów (w obiektach typowo miejskich współczynnik może być wielokrotnie wyższy). Obecnie zainteresowanie obcokrajowców Polską przekłada się nie tylko na hotelowe rezerwacje, ale też zwiedzanie ciekawych zakątków oraz poszukiwanie informacji o historii kraju. To stwarza szereg możliwości zatrzymania turystów zwłaszcza w hotelach o zabytkowym charakterze czy też położonych w ciekawej okolicy. Warunkiem jest jednak dobre tłumaczenie tekstów na stronie obiektu, zwlaszcza na języki takie jak angielski, niemiecki, a coraz częściej – również rosyjski.

Wzrost popularności apartamentów

W ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosło również zainteresowanie rezerwacjami miejsc noclegowych w apartamentach. Jak się okazuje – goście coraz częściej szukają pokoju równie luksusowego jak w hotelu, lecz o większym metrażu. Natomiast niekoniecznie wymagają wysokiej klasy serwisu jaki zapewniają hotele czy gastronomia, którą goście organizują we własnym zakresie. Dzięki temu mogą poczuć się bardziej jak w domu. Niższe koszty serwisu pozwalają na obniżenie ceny dla gości, co stanowi dla nich dodatkową zachętę.

Perla Mare, Gwiazda Morza, promująca się hasłem Twój dom nad Bałtykiem lub warszawskie Apartamenty Magnolie to tylko dwa przykłady z szerokiej oferty miejsc noclegowych, które w ostatnim czasie mogły liczyć na wzrost obłożenia.

Nie sprawdziły się natomiast obawy hotelarzy związane z konkurencją ze strony kwater prywanych tzw. rezerwacjami społecznościowymi. Projekt grupy Allegro wzorowany na AirBnB - Lokalo.pl zakończy działalność 31 stycznia 2014. Jak informuje grupa Allegro koncepcja serwisu rezerwacyjnego dla prywatnych kwater nie sprawdziła się.

TripAdvisor i opinie – Jak cię widzą, tak cię piszą

Rok 2013 to także umacnianie się pozycji portalu opiniotwórczego TripAdvisor (+116% wzrostu na NASDAQ), będącego największą stroną z opiniami gości hoteli na całym świecie oraz stanowiącego obiektywne źródło wiedzy dla pozostałych. TripAdvisor sam w sobie nie jest system rezerwacyjnym typu OTA czym zyskał zaufanie hotelarzy, a my na ich prośbę dokonaliśmy integracji systemu UPPER Booking Engine z mechanizmem zbierania opinii, o czym przeczytać można tutaj. W połowie roku cała branża związana z hotelarstwem aż wrzała na wieść o planach TripAdvisora związanych z transofrmacją w porównywarkę meta-search, co stało się faktem. PROFITROOM od dłuższego czasu współpracował z tym serwisem. W sierpniu mogliśmy w końcu oficjalnie potwierdzić partnerstwo PROFITROOM z TripAdvisor TripConnect, czyli mechanizmem promocji opartym o płatność za kliknięcia. Rozwiązanie takie funkcjonuje także w innych wyszukiwarkach typu meta-search, lecz największy gracz – Google ze swoim projektem HotelFinder nie wystartował w Polsce w 2013 roku… jeszcze!

Rys. PROFITROOM został certyfikowanym partnerem TripAdvisor Connect Premium

Już wkrótce zapraszamy na nową listę naszych predykcji na rok 2014, drodzy Hotelarze śledźcie naszego bloga i profil Facebook’a :-) W 2014 roku pragniemy życzyć Wam jeszcze większych zysków przy jeszcze mniejszych kosztach, a do tego – mnóstwa pomysłów na ciekawą promocję hoteli.