Ekspansja marek klienckich metasearch

W 2016 roku czeka nas dalsza ekspansja metasearchy, ale w innym kierunku niż do tej pory. Strony takie jak Trivago, Tripadvisor czy nawet Google, które do niedawna koncentrowały swoje działania na porównaniu ofert OTA’s, dziś same otwierają się na hotelarzy dając im możliwość stworzenia profilu, poniekąd zarządzania allotmentem, cenami i contentem. Metasearche przestaną pełnić funkcję jedynie porównawczą, a staną się ogólnodostępnymi kanałami sprzedaży, kolejnymi OTA jak Booking.com, Expedia czy HRS.

Zmienia się również model współpracy z metasearchami. Od modelu CPC przechodzimy do rezerwacji bezpośrednio na platformie metasearch z modelem rozliczenia prowizyjnego. W przypadku Instant Booking to 12-15% w zależności od częstotliwości wyświetlania oferty hotelu, wciąż czekamy na ostateczny kształt usługi Express Booking przygotowywanej przez Trivago.

W Polsce w IV kwartale 2015 Google uruchomił usługę Hotel Ads, która umożliwia dokonywanie rezerwacji bezpośrednio w wyszukiwarce. Kwestią czasu jest wprowadzenie również tutaj modelu prowizyjnego testowanego już w USA. Obecnie jest to model CPC.  

Te nowości spowodują, że wzrośnie konkurencja pomiędzy OTA, a metaserachami co zważywszy na ostatnie przejęcia wydaje się sytuacją absurdalną, a jednak się wydarza i ma ogromny wpływ na sprzedaż bezpośrednią hoteli. Hotele nie będą rywalizować o widoczność w sieci i rezerwacje bezpośrednie już tylko z OTAs, ale też metaserachami, które przestają być niezależnymi platformami, a stają się silną konkurencją dla samego hotelu. Ich celem staje się bowiem zatrzymanie klienta u siebie, już nawet nie przekierowanie na stronę hotelu, ale zachęcenie gościa do rezerwowania bezpośrednio w kanale metasearch. 

Fuzje metasearchy i OTA, wzajemne ich przepychanki i zmiana podejścia do hotelarzy będą nam towarzyszyły przez cały 2016 rok. Ponieważ często zasady ich działania nie są jasne i przejrzyste i trudno o informacje odnośnie ich efektów, potencjału i przede wszystkim kosztach, warto postawić na dobrą własną strategię hotelu. Dzięki metasearchom i OTA jesteśmy znajdywani praktycznie z każdego zakątka na świecie, jednak sukces zapewna pozytywny wizerunek naszej marki wśród klientów. Istotnym jest wciąż to jak obiekt postrzegany jest przez potencjalnych gości poprzez stronę hotelu, content, reklamę.

Autor: Monika Bandysz, Head of International Market

Zachęcamy do sprawdzenia pełnego raportu Hotel Sales & Marketing Trends 2016: