Branding hotelu - czy warto zadbać o markę?

Jakie są korzyści z posiadania silnej marki i jak ją wypracować? O tym pisze nasz dyrektor zarządzający Marcin Dragan w sierpniowym numerze Hotelarza. Poniżej najciekawsze cytaty z tekstu.

Czym różni się hotel markowy od niemarkowego?

W pracy bardzo często spotykam się z przypadkami, w których gość tygodniami przygląda się ofercie hotelu X, za każdym razem kalkuluje cenę na konkretny termin, skrupulatnie rozważa wszystkie atrybuty. Potem znika w otchłani internetu i pojawia się na stronie innego hotelu Y. Tutaj też kalkuluje cenę na ten sam termin, a ta okazuje się być kilka razy wyższa. Jednak płynnie kończy rezerwację i płaci. Tak, Y jest markowym hotelem.

Czym odróżnić się od konkurencji?

Podczas briefingu pytam hotelarzy: “w czym Twój obiekt jest najlepszy w regionie, w segmencie albo w całej Polsce?”. Najczęściej słyszę wtedy: „mamy najlepszą kuchnię”, „najlepszą kadrę i serwis”, „ładne pokoje”, „spa”  – czyż taki opis nie pasuje do większości hoteli w Polsce?

Marka to emocje:

Im silniejsza marka, tym szybciej pojawia się w świadomości konsumenta, gdy tylko pomyśli o potrzebie spędzenia czasu w hotelu. Dobrze, jeśli kojarzy się z atrybutami fizycznymi – np. lokalizacją. Gdyby to odnieść do motoryzacji, dobrym przykładem jest marka Volvo, jednoznacznie kojarząca się z bezpieczeństwem. Ale najmocniejsze marki hotelowe budują swoją wartość na emocjach – np. skojarzeniach z relaksem, poczuciem wyjątkowości, luksusu, obcowania ze sztuką. W świecie samochodów dobrą alegorią jest marka BMW, mówiąca o emocjach, o czerpaniu radości z jazdy.

Po co hotelowi marka?

Od strony biznesowej hotele z silnymi markami są droższe od konkurencji, realizują większe marże i cieszą się większą sprzedażą bezpośrednią, a więc też większymi zyskami.

Silna marka jest także najważniejszym wyróżnikiem hotelu, którego konkurencja łatwo nie skopiuje, tak jak innych fizycznych parametrów oferty. Marka może być więc źródłem długofalowej przewagi rynkowej.

Na lekturę pełnego tekstu zapraszamy do najnowszego magazynu Hotelarz.
Więcej studiów przypadku, przykładów i porad w prezentacji Marcina Dragana i innych prelegentów podczas Hotel Marketing Conference 2015. Zarejestruj się!