Virtual i Augmented Reality

Po prawie 20 latach uśpienia technologia VR błyskawicznie rozkwitła. W ślad za Facebookiem, który kupił Oculusa za kwotę 2 mld $, poszło wielu z pozostałych gigantów branży elektronicznej, którzy rozwinęli własne produkty VR dostępne dla wszystkich. HTC stworzyło gogle HTC Vive współpracujące z komputerem, Samsung opracował sprzęt działający w połączeniu ze smartfonami, natomiast Sony posiada już w swojej ofercie urządzenie łączące się z konsolą Playstation 4.

Jak to się zaczęło?

Virtual Reality jest technologią, której rozwoju możemy upatrywać już na początku lat 80-tych. W tamtym czasie zaczęły powstawać urządzenia pozwalające przenieść się nam do wirtualnego świata, jednak daleko było im do doskonałości. Przedsięwzięcia te zostały przerwane między innymi przez tzw. krach branży wideo w 1983 roku.

Wielki powrót technologii VR można ustalić na rok 2012 w którym to na portalu crowdfundingowym kickstarter wystartował projekt Oculus - gogle do wyświetlania wirtualnej rzeczywistości. Wielkie zainteresowanie społeczności kickstartera spowodowało, że z potrzebnych 250 000$ na rozwój, projekt zdobył blisko 2,5 mln $. Po niedługim czasie Oculus został kupiony przez Facebook’a za kwotę 2 mld $.

 

Augmented Reality

Obok Virtual Reality rozwija się równolegle Augmented Reality (rzeczywistość rozszerzona). Można ją opisać jako system, który łączy obraz ze świata rzeczywistego i obraz nałożony na niego za pomocą komputera. Najbardziej znanym przykładem wykorzystującym tę technologię jest aplikacja Pokemon Go, która uzyskała niewyobrażalny dotąd przyrost użytkowników w ciągu 5 dni od premiery.

pokemon go.jpg

Aplikacja “Pokemon GO” jest idealnym przykładem Augmented reality
Fot. Matthew Corley / Shutterstock.com

Zastosuj w praktyce

Branża turystyczna będzie mogła w znaczący sposób ułatwić wybór osobom, które chcą odwiedzić nieznane im miejsca. Będzie to możliwe poprzez przeniesienie się do miejsca, które chcemy odwiedzić i zapoznaniem się z jego ofertą poprzez wirtualny świat. Hotele powinny mocno zastanowić się nad dostarczeniem takiej możliwości swoim użytkownikom. W chwili obecnej na rynku funkcjonuje już rozwiązanie firmy Matterport, dzięki któremu możemy przenieść się do wirtualnych wnętrz. Dzięki specjalnej aplikacji od Matterport oraz goglom z możliwością podłączenia smartfona jesteśmy w stanie poruszać się po wirtualnych przestrzeniach. Jest to idealne rozwiązanie dla hotelarzy, którzy chcą w sposób nietypowy i innowacyjny zaprezentować swoje pokoje, a także inne wnętrza obiektu.

Pomimo tego, że technologie VR i AR funkcjonują od niedawna to zdążyły już bardzo mocno rozwinąć się i trafić do mainstreamu - obecnie odnotowuje się większe zainteresowanie VR niż tematem smartfonów. Rok 2016 jest uznawany przez wielu za początek tych technologii, a ich rozwój wydaje się być nieunikniony. Obecne rozwiązania VR i AR posiadają wiele wad jednak nie należy zapominać, że to dopiero początek i każda technologia potrzebuje czasu by się rozwinąć. Niemal pewnym jest to, że urządzenia VR za jakiś czas będą posiadały lepszą jakość wyświetlanego obrazu, ich waga będzie mniejsza, a  baterie pozwolą na dłuższe użytkowanie.

Więcej o rozwoju nowych technologii i ich zastosowaniu w hotelarstwie w filmie autorstwa Profitroom:

Przejdź na stronę: www.profitroom.pl/trends

Marcin Dmoch, Art Director w Profitroom